ماشین‌آلات صنایع غذایی را بشناسید

صمصام

انواع ماشین‌آلات صنایع غذایی

صنایع غذایی یکی از بزرگ‌ترین و مؤثرترین صنعت‌های هر کشوری است. در گذشته افراد بیشتر مواد غذایی موردنیاز را خودشان تهیه می‌کردند و مواد غذایی‌های بسته‌بندی‌شده مانند امروز در دسترس قرار نداشت. رفته‌رفته با صنعتی شدن جوامع و شاغل شدن تعداد زیادی از افراد جامعه و به‌ویژه بانوان، مواد غذایی شکل تازه‌ای به خود گرفت و ماشین آلات زیادی پا به عرصه‌ی ظهور گذاشتند. در حال حاضر در خط تولید انواع ماشین‌آلات صنایع غذایی استفاده می‌شود که هر یک کاربرد ویژه‌ای دارند. در صنعت مواد غذایی ماشین‌آلات زیادی به‌کاربرده می‌شود که در این مقاله قصد داریم شما را با انواع ماشین‌آلات صنایع غذایی آشنا کنیم.

دستگاه بلانچ

تولیدکنندگان مواد غذایی روش‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی که از مواد غذایی منتقل می‌شود دارند که یکی از آن‌ها بلانچ است. بلانچینگ روشی ایمن و مؤثر برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های بالقوه خطرناک می باشد.

بلانچینگ به‌طور خلاصه، فرآیند پخت غذا در آب جوش برای مدت‌زمان کوتاه قبل از فرو بردن آن در آب منجمد است.

هنگامی‌که غذا در آب جوش قرار می‌گیرد، به‌طور طبیعی ۹۹.۹٪ باکتری‌ها و میکروب‌ها را از بین می‌برد.

در نتیجه احتمال بیماری‌های ناشی از غذا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این همان اصل جوشاندن ماکارونی یا غذاهای خانگی در آشپزخانه شما است، با این تفاوت که پس‌ازآن آن‌ها را منجمد نمی‌شود. هدف از انجماد غذاهای پخته‌شده، حفظ آن‌ها و توقف روند پخت‌وپز است.

با توجه به مطالب فوق، فرآیند بلانچینگ توسط دستگاه بلانچ که یکی از مهم ترین ماشین آلات مواد غذایی است، برای پاستوریزه‌کردن سبزی و میوه‌ها است. در این فرآیند آنزیم‌های طبیعی موجود در مواد از بین می‌رود .

با استفاده از دستگاه‌ها بلانچ در صنعت:

  • بو و طعم نامطلوب سبزی‌ها هنگام یخ زدن از بین می‌رود.
  • نمک اضافی از ماهی شور و گوشت شور شسته می‌شود.
  • طعم، بو و رنگ مواد غذایی ثابت باقی می‌ماند.
  • آلودگی‌ها از مواد غذایی شسته و پاک می‌شود.
  • پوست مغزی جات را می‌توان جدا کرد.

انواع مختلف دستگاه بلانچ عبارت‌اند از: دستگاه بلانچ با آب جوش، دستگاه بلانچ خشک و دستگاه بلانچ با بخارآب.

دستگاه اسلایسر 

در بسیاری از موارد برای تولید مواد غذایی موردنظر، لازم است که ماده‌ی اولیه خرد شود. این دستگاه بر اساس نوع ماده غذایی طراحی و عملکردهای متفاوتی دارد. دستگاه‌های اسلایدر قادر به اسلایس کردن میوه‌جات و صیفی‌جات مانند کاهو ، کرفس، هویج ، پیاز ، بادمجان ، سیب‌زمینی ، گل‌کلم و… و هم‌چنین گوشت هستند.

تفاوت اصلی انواع دستگاه اسلایسر در قدرت موتور آن‌هاست.

دستگاه اسلایسر ۲۵۰ کیلویی که کمترین ظرفیت را دارد، تک تسمه‌ای و دستگاه‌های اسلایسر با ظرفیت بالاتر دوتسمه‌ای هستند. باید توجه داشت که نوع قرار گرفتن مواد غذایی در این دستگاه‌های اهمیت دارد و چنانچه این کار با دقت انجام نشود، اسلایس شدن به خوبی انجام نمی‌شود. از جمله دستگاه‌های اسلایدر می‌توان به دستگاه اسلایدر مدل RG350 اشاره کرد که برای استفاده در کارگاه‌های خانگی (و حتی خانه) مناسب است.

اتوکلاو

از دیگر روش‌های از بین بردن میکروب در مواد غذایی، استفاده از دستگاه اتوکلاو عبوری است. با عبور مواد غذایی در این دستگاه، آن‌ها استریل و ضدعفونی می‌شوند با استفاده از فشار بخارآب اشباع!

در این روش ظروف پرشده و دربسته از مواد غذایی در اتوکلاو قرار می‌گیرند. قرار گرفتن در اتوکلاو دمای مواد غذایی داخل ظروف را تا ۱۲۱ درجه در مدت زمان ۵۰ تا ۷۰ دقیقه افزایش می‌یابد و فرآیند استریلیزه شدن اتفاق می‌افتد. در این روش بافت مواد غذایی آسیبی نمی‌بیند.

دستگاه آسیاب مواد غذایی

از دیگر انواع ماشین‌آلات صنایع غذایی، دستگاه آسیاب مواد غذایی همان‌گونه که از نام آن نیز مشخص است، این دستگاه برای آسیاب کردن مواد غذایی استفاده می‌شود و قادر به آسیاب کردن انواع مواد غذایی می‌شود مانند عدس، نخود، غلاتی مانند گندم و جو و انواع ادویه مانند فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود.

ظرفیت دستگاه‌های آسیاب کارگاهی و کارخانه‌ای حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلوگرم در یک نوبت‌کاری هست.

دستگاه‌های آسیاب دو نوع هستند: آسیاب چکشی و آسیاب پره‌ای.

دستگاه آسیاب چکشی برای آسیاب کردن مواد سخت استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند مواد غذایی را در اندازه‌های مختلف آسیاب کند. دستگاه آسیاب چکشی از ردیف‌هایی از چکش‌ها تشکیل‌شده‌اند که توسط این چکش‌‌های کوچک، مواد جامد را با ضربه‌های پی‌درپی، خرد یا پودر می‌کنند. دستگاه آسیاب چکشی در مراکز صنایع غذایی کاربرد فراوان دارد. در هر دستگاه آسیاب چکشی، تعداد ردیف چکش‌های موجود در ماشین، بر ظرفیت دستگاه تأثیر دارد.

آسیاب پره‌ای برای آسیاب کردن مواد چرب مورداستفاده قرار می‌گیرد مانند پسته، گردو و…در این آسیاب‌ها ابتدا مواد برش خورده می‌شود و به‌صورت پودری درمی‌آید. آسیاب های پره ای به دلیل میکانیزم دستگاه، باد زیادی تولید می‌کنند که این باد باعث خنک شدن مواد در هنگام خردایش می‌شود. از انواع این آسیاب‌ها می‌توان به آسیاب پره دنده TS-2400، TS-2200، TS-2500 و TS-4800 اشاره کرد.

در پایان

صنعت مواد غذایی یکی از صنایع مهم و بزرگ در کشور است. به روز بودن و استفاده از دستگاه‌های مجهز و نوین به بهتر شدن کیفیت و افزایش استانداردها کمک زیادی می‌کند.شما در سایت صمصام می توانید با  اطلاعات جامعی درباره آخرین تجهیزات صنایع غذایی در بازار به دست آوردید.

 

گروه صنعتی صمصام

ارسال نظر